Historien om Ferrero-koncernen och dess uppdrag

Från de första stegen till världsomspännande framgång

BERÄTTELSEN OM EN FAMILJ


Ferrero-koncernens historia är en framgångssaga som är inne på tredje generationen, där utvecklingen av ett multinationellt företag sker i perfekt samklang med en strävsam piedmontesisk familjs dåtid, nutid och framtid.

BEGYNNELSEN I ALBA OCH ÅREN DÄREFTER


Vi måste gå tillbaka till 40-talet för att hitta orsakerna till denna framgång. Det här var åren då Piera och Pietro, Micheles föräldrar, förvandlade ett konditori till en fabrik. Ferrero-familjen var den första italienska tillverkaren efter andra världskriget som öppnade produktionsanläggningar och kontor utomlands inom konfektyrsektorn, vilket förvandlade företaget till en verkligt internationell koncern. De första och avgörande stegen framåt togs tack vare produkter ”uppfunna” av Pietro Ferrero och hans son Michele, som då var väldigt ung. En annan nyckel till framgång var det effektiva försäljningsnät som organiserades av Giovanni, Pietros bror, som dog 1949.

INTERNATIONELL FRAMGÅNG


Efter företagets framgång i Italien beslutade Michele Ferrero att starta tillverkning även utomlands. År 1956 invigdes en stor anläggning i Tyskland och kort därefter en anläggning i Frankrike. Det här var upptakten till en snabb expansion av Ferrero i Europa, med etablering av affärskontor och produktionscentrum i Belgien, Nederländerna, Österrike, Schweiz, Sverige, Storbritannien, Irland och Spanien. Under de årtionden som följer blir Ferrero globalt, med företag och anläggningar i Nord- och Sydamerika, Sydostasien, Östeuropa, Afrika, Australien och, på senare tid, Turkiet, Mexiko och Kina.

FRÅN STORA IDÉER TILL KULTURELLA IKONER

DE FÖRSTA FÖRVÄRVEN


Under 2015 tog Ferrero steget in i en ny era för vårt företag, genom två betydelsefulla förvärv. I mars fick företaget det slutgiltiga godkännandet för att inleda integreringen av Oltan, idag Ferrero Findik, det ledande företaget inom skörd, rostning och försäljning av hasselnötter i Turkiet. Det andra förvärvet, i augusti, var Thorntons, chokladkonfektyrföretaget som grundades 1911 i Storbritannien. Thorntons, med över 3 300 medarbetare, ingår nu i vår utökade familj. Vi delar både en rik familjehistoria och ett starkt engagemang för att låta kunderna njuta av förstklassiga konfektyrprodukter av hög kvalitet.

KONCERNENS SOCIALA ANSVARSTAGANDE

Ferrero rankas nu ständigt bland de främsta företagen i världen för sitt anseende. Koncernens initiativ inom social ansvar har säkerligen bidragit till detta. De sammanfattas i Ferreros strategi för företagets sociala ansvar, som lägger fokus på högsta kvalitet och innovation, öppen kommunikation, den omsorg om människor som har skapat och fortfarande skapar koncernens historia, stöd till lokalsamhällen, främjande av aktiva livsstilar bland ungdomar samt ett starkt engagemang för hållbara jordbruksmetoder och miljöskydd.